18 May 2012

Resepi home made burger

Al-kisahnye, aku yg dh lama kemaruk nk makan burger sedap² mcm kaw kaw burger ke, yazid burger ke, burgermbira ke, eh** tapi kempunan sbb mls nk pi beli, sbb nnti kna berator berejam²....
so disebabkan burger2 biasa mcm ramly beger tu dh tak relevan nk msuk tekak ni, so aku pon budget bagus nk buat sendiri daging berger yg gemuk2 ala2 kaw kaw beger tu kan...

so jom berkecah² di dapor... tah jadik ke tidak sbb ni lah 1st time verangan nk wat sndiri kan...

Budget nak wat cam krabby patty sponge bok la kunun....






bahan utama haruslah daging cincangggg...



i pakai yg daging cincang beli kat carrefour tu, bukan dgg cincang Ramly Berger tu, tapi daging cincang yg dari australia, banyak ni harga dia RM10.48, kunon mcm mahal ingat boleh rasa sedap, tapi aku rasa sama je kalau beli Ramly pong...





bahan² perasa aku pakai apa yg ado kat rumah je, minyak bijan tu x letak pon sbb dia beku sangat, aku x sabo nk tggu dia cair so x letak pon....& jangan lupa utk letak garam ye... owhhh lupa plk satu lagi bahan yg tiada dalam gambar ialah black pepper....boh lebey sket baru kaw kaw






Lepas tu korg letak la bawang, cincang kecik2..disebabkan aku ni penggila sayur jadik aku tambahkan kobis & carrot... gaul semua bia sebati...





step seterusnya...pecahkan telur sebijik...masukkan dalam daging tu, reasonnya ialah supaya senang nk dikepalkan nanti & bila nk masak atas pan dia x berderai...



dah gaul rata...klu nk puas hati ambik sikit rasa  kat lidah...tapi i tak rasa pon, hahhhaa main hentam je klu jadik jadik lah klu masin pon makan je lahhhh....


Step seterusnya...kepal & bentukkan...buatlah agak² besar roti beger tu, tapi aku wat kecik² je sbb nk dapat banyak sket....


nahhhhh taraaaa...dah siap...





ok masa untuk menggoreng......oowhh sebelum tu masukkan berger ni dalam esbox korg dulu tau, bagi dia keras sket, xde la lembik sangat nk goreng....




Sebelum tu leserkan margerin sket kat pan...










ok, hampir siap, hampir masakk dah...jgn over cooked plk, kang keras daging x sedap makan






OK..ni lah rupanya bila dah siap masak...terkeliur tak, hahahaha


 nmpak tak daging dia kecik dari roti, hahahahah, sbnrnya aku salah budget, ingat dh cukup besar rupanya...ehhh laaaa kecik je, boleh lah, klu buat besar² karang dapat sikit je...



Roti utk burgermbira ni aku pakai Ramly je, ada 10 biji harga dalam RM2 lebih je, tak ingat exact berapa ringgit..









selepas tu hiaslah segala dressing nya ikut sukati korang......


Taraaaa...dah siap...




Nah close up sos yg meleh tu kasik meleleh air liuq plk....





yang sebenarnya, masa nk bikin berger ni, bahan x cukup, tapi sbb x sabo nk wat so gunalah apa yg ado je.....klu ikutkan tekak aku ni, nak letak salad & kobis barulah kaw kaw burgermbira namanya...penuh dgn veggy..






Masa untuk makannn....




See...abang aqeef yg mmg tak minat makan pon laju je dia habiskan.....tros hilang penat memasak...






Leisya tetap juara makan, sambil makan sambil buat gaya, sedapnyeee mama...hahahhaha









P/S : Dialog suami isteri 

Aku : Bah, sedap tak, cepatlah bagi markah, berapa nk bagi ni...ok skala 1 - 10 berapa saya dapat ?? **wink**wink** sambil kelip2 mata

Azim : tak tau nak cakap....

Aku : alaaaa....cepat lah berapa nk bagi, tak tau nk cakap tu sedap ke tak...

Azim : sedap, jap la bagi habis makan dlu,




- 10 minit kemudian---

Azim : ok saya bagi 9/10....

Aku : yeayyyyy......sambil lompat2...tapi kan 1/10 tu dok kat mana, apa yg tak bestnya....

Azim : 1/10 tu sebab tak cukup, patut nya buat dua utk saya....


Hhahahhahaha....

Sekian







3 comments:

  1. homemade burger... senang je rupanya.. boleh cuba ni..

    ReplyDelete
  2. I am not sure where you are getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for fantastic info I was looking for this information for my mission.

    ReplyDelete
  3. ouchhhh gile sedappppp...saya yg tak rasa ni nak bg 10 mark.....grrr

    ReplyDelete

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati