02 July 2014

Resepi Cheesy Milky Butter Prown @ Udang Masak Butter Basah

Haaaaa nampak dia punya gila kuasa nak letak tajuk, hahahaha...

Ceritanya begini, minggu lepas aku ada kena pergi kursus HRMIS, buat kat INTAN, Kota Kinabalu, Sabah, pergi hari ahad minggu lepas, balik kl hari khamis, nak tak nak aku memang kena pergi sebab aku staff yang bertanggungjawab untuk handle setting aliran kerja (workflow) dalam HRMIS utk seluruh JAKOA, & aku juga Pentadbir Sistem.. Pikir punya pikir memang la taknak sebab kena berjauhan dengan Affan kan, gila kau 5 hari 4 malam, aku xdapat bayangkan camne affan nanti bila xdapat nak ngempeng malam² kan... dah la ni 1st time nak tinggal dia.

Eh dah melalut mukadimahnya... ok dipendekkan cerita aku pon pergi dengan keterpaksaan walau teruja juga nak pergi sabah, ye lah 1st time kan ke negeri dibawah bayu, free pulak tu tiket flight & hotel, kuikuikui, aku just siap duit belanja je kat sana...  & alhamdulillah affan sangattttttt ok bila duduk dengan abah dia, terbaikkk lah... pasni leh la gi outstation selalu, kihkihkih...

ok ok... cerita pasal resepi kan, haaaa camni, kat sabah kan terkenal dengan seafood murah.. so aku ada la tanya member yg dok Kota Kinabalu, kat mana nak makan seafood yang sedap & murah OF COZ la, so dia pon suggest aku makan kat area Dataran Ikan Todak, Bandar KK.. situ banyak sangat warung ha ko pilih la.. kebetulan driver teksi yg bawa kami tu ada kawan keje kedai situ, so pergi lah makan kat kedai dia..


Sampai² situ pergi pilih seafood dulu, memang best..


ko tengok la udang harimau dia, pergghhhhh tergoda aku.. ***abaikan jari montok aku tu**




Pilih punya pilih, ni lah hidangan kami malam hari pertama di sabah, Ikan Kerapu, Sebelah dia masak masam manis, sebelah lagi dia masak Steam Nyonya, pastu Lala masak sos tiram, Udang Goreng Tepung, satu lagi sayur kangkung goreng time tu tak siap lagi dan yang paling menarik nafsu makan kitorg adalah Udang Masak Butter Basah ni lah....



 Sebab takut mahal, so pilih udang sederhana besar je, tak ambik pon udang besar jari aku tadi, tu pun ambik sorang sekor je lah, 4 ekor makan sekali dengan driver teksi yg baik & pemalu itu..


GILA SEDAP dorang masak, sampai teringat² kitorang, dan GUESS WHAT, semua masakan ni, 6 jenis masakan, makan untuk 4 orang termasuk air semua lah, HANYA RM81... gilak lah sabah, murah sioottttttt....cuba gi makan kat kl sini, kat seafood bangi nu ke, takde de dapat harga camni,,ye dok.... dannnn disebabkan tak puas hati hahahaa, lusa nye kami pergi lagi makan kat situ..




dannn kali ni kami pilih udang harimau yg besor² tu pulak, ambik 6 ekor so sorang makan dua ekor, sebab makan 3 org je kali ni, tu pon dah kenyang gila, pastu ambik lagi Ikan Kerapu Masak Steam Nyonya, yg ni pon gila best...sedap ohhhhh.... perghhh terliur aku type entri ni, dah la tgh puasa, haishhhhhh, & tak dilupakan Sotong Goreng Tepung..



Ini dia Udang harimau Masak Butter Basah yang sangat best itu, tapi kali kedua makan ni kuah dia sikit noooo pulak....takpelah yg penting udang itu...

Total makan malam ni pulak hanya RM108 sajorkkkk... termasuk tapau air shake kelapa gelas besor, nangis aku sebab puas dapat makan seafood, hehe, sib baik tak ngandong..kalau tak mau aku pergi balik hari semata nak makan dinner kat sana, haha



ok...panjang kan mukadimah nak bagi resepi ni, kihkihkih, kena sabar... nak menuntut ilmu jangan gelojoh kang tak jadik masakan ko.... 


Ok ni resepi yang aku dah google & aku ubahsuai ikut citarasa aku... si isteri dah makan sedap² di sabah of coz la kena balik masak untuk suami pulak ye dak...


Cheesy  milky butter prawn.. 

Bahan2 (anggaran utk 1/2 kg udang) dlm 20 ekor 
***************** 
-kena ada Udang (of coz la)... nak puas hati guna udang harimau saiz xxl  ye..aku pki udang biasa je tpi saiz besor..yg 1kg rm28.90 bli kat nsk
-bawang putih dua ulas (dicincang) 
-bawang besar holland 1/4 biji - yg warna kuning tu (potong dadu) 
-cili hijau, cili benggala (hijau, merah, kuning), cili api ~ ni semua optional klu nk pedas n nak nmpk menarek warna warni masakan 
-daun kari 6 helai 
-1/2 sudu kecik serbuk kari 
-3/4 tin susu cair (nak guna brand ideal pn ok...aku guna brand gold coin) 
-1/2 kiub ayam 
-tepung jagung 
- butter 1/4 dri seketul tu 
-cheese sekeping (apa2 brand pn ok...cheese yg letak kat burger tu) 


Cara masak 
****************** 
- mula2 kena goreng udang dlu, letak garam sket secukup rasa..gaul sebati n smpan kejap dlm peti...10mnit..lbih pn xpe..kemudian bila nak stat masak bru kuarkan udang n tabur tepung jagung salut rata...kemudian  goreng udang smpi agak2 masak...jgn lama nnti isi dia keras..ketepikan sekejap


 of coz la guna pemanggang ajaib kan

 




Utk kuah
 ********************** 
- panaskan butter 
- tumis bawang holland, bwg putih & daun kari smpi kekuningan..masuk  serbuk kari, masuk air sket... 



-dah menggelegak masukkan susu cair 


- pastu masuk kiub ayam..secubit garam..& setengah sudu kecik gula..garam xyah byk2 kang masin sbb butter dh ada garam...kecuali ko pki unsalted butter.. kna agak2 la ikut berapa banyak udang 
- kemudian masukkan cheese..biar menggelegak kemudian masuk udang...agak2 pekat tutup api... (Ini bergantung pd kepekatan kuah..klu cair masukkan tepung jagung..bancuh dgn air dlu...agak2 je dlm 1/2 sudu je) aku x letak sbb kuah dh pekat 

 


 



 - ada dua tips boleh guna... 

!!! Kalau suka nak makan udang garing xyah nak campor udang dlm kuah... just siram  je atas udang yg dh goreng tdi.. tapi aku campor sebab nk bg udang sebati ngan kuah 

!!! Lagi satu buat je kuah dlu...time nak makan bru campor udang n panaskan balik.. sebab nnti kna mcm aku dia jdik beku time nk makan - sebab gap aku siap masak n berbuka tdi dlm 1/2 jam.. so cara aku tdi...aku just letak je sket air panas kt udang tdi n gaul2 so cair la balik... 




EDIT PADA 08/07/2014 *****

Semalam aku cuba resepi yang sama tapi tukar bahan asas kepada ayam, sebabnya anak² aku tak makan udang, tapi leisya request nak makan kuah sedap mcm hari tu, yang ni lah, so aku tukar lah jadik ayam...

Cara yang sama, goreng ayam dulu, tapi jangan masak lama, just sedang² je, lepas tu letak tepi, nanti masuk je dalam kuah tu....






 dan rasanya tetap sedapppppp....


Selamat mencuba... om nom nomm...

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@



ok, masa masak semalam ada upload kat fb, takde niat nak tunjuk terer masak ke apa, just berkongsi kegembiraan bersama² je, share² resepi kan, so ada dua tiga member yang request, ha ni aku bagi version senang print je... hehehhehe


Cheesy  milky butter prawn..


Bahan2 (anggaran utk 1/2 kg udang) dlm 20 ekor 
***************************************************
-kena ada Udang (of coz la)... nak puas hati guna udang harimau saiz xxl  ye..aku pki udang biasa je tpi saiz besor..yg 1kg rm28.90 bli kat nsk 
-bawang putih dua ulas (dicincang) 
-bawang holland 1/4 biji (potong dadu) 
-cili hijau, cili benggala (hijau, merah, kuning), cili api ~ ni semua optional klu nk pedas n nak nmpk menarek warna warni masakan  
-daun kari 6 helai 
-1/2 sudu kecik serbuk kari 
-3/4 tin susu cair (nak guna brand ideal pn ok...aku guna brand gold coin) 
-1/2 kiub ayam 
-tepung jagung 
- butter 1/4 dri seketul tu 
-cheese sekeping (apa2 brand pn ok...cheese yg letak kat burger tu) 

Cara masak 
********************************************************************
- mula2 kena goreng udang dlu, letak garam sket secukup rasa..gaul sebati n smpan kejap dlm peti...10mnit..lbih pn xpe..kemudian bila nak stat masak bru kuarkan udang n tabur tepung jagung salut rata...kemudian  goreng udang smpi agak2 masak...jgn lama nnti isi dia keras..ketepikan sekejap 


Utk kuah 
************************************************************************
- panaskan butter 
- tumis bawang holland, bwg putih & daun kari smpi kekuningan..masuk  serbuk kari, masuk air sket... 
-dah menggelegak masukkan susu cair 
- masuk kiub ayam..secubit garam..& setengah sudu kecik gula..garam xyah byk2 kang masin sbb butter dh ada garam...kecuali ko pki unsalted butter.. kna agak2 la ikut berapa banyak udang 
- kemudian masukkan cheese..biar menggelegak kemudian masuk udang...agak2 pekat tutup api... (Ini bergantung pd kepekatan kuah..klu cair masukkan tepung jagung..bancuh dgn air dlu...agak2 je dlm 1/2 sudu je) aku x letak sbb kuah dh pekat 

- ada dua tips boleh guna... 

!!! Kalau suka udang garing xyah nak campor udang dlm kuah... just siram  je atas udang yg dh goreng tdi.. tapi aku campor sebab nk bg udang sebati ngan kuah 

!!! Lagi satu buat je kuah dlu...time nak makan bru campor udang n panaskan balik.. sebab nnti kna mcm aku dia jdik beku time nk makan - sebab gap aku siap masak n berbuka tdi dlm 1/2 jam.. so cara aku tdi...aku just letak je sket air panas kt udang tdi n gaul2 so cair la balik... 

Selamat Mencuba..









 ****************************** IKLAN *****************************


Korang teringin tak nak pergi SPA ??? mandi lulur, mandi susu, foot spa, facial semua, aku tau semua perempuan mesti suka kalau dibelai, di manja & semua nak kalau kulit badan halussssss, lembut, gebusssss je bila dipegang, di raba, ye dakkk???

Tapi aku tau nak pergi buat rawatan kat spa ni mahal, tak semua mampu nak jadikan perawatan bulanan, apatah lagi mingguan, dan aku tau ada yang malu nak bukak² baju, malu nak tunjuk bila kulit badan tak sekata, bertompok, gelap dan sebagainya..

Lagi sadis kalau korang jenis geli kena pegang, kena urut kena raba, hahahhaa dah cane nak pergi buat rawatan kat spa kan???

TAPIIIIIIIIII... don worryyy I FEEL U OLSS... Ni ada GOOD NEWS...

Nah ambik produk² spa yang dipacking untuk kegunaan korang sendiri kat rumah, maknanya buat sendiri, sentap sendiri, mandi lah sendiri, lagi best kalau ada hasben, so hasben sental kan.... mandi sama² gituuuu....


HARGA MURAHHHHHHHHH sangat... Yang Best nye hasil nye sama macam korang pi buat rawatan yang sama kat SPA tu... ha best tak best tak ???

Meh sini Klik..

Follow FB spadirumah - http://www.facebook.com/spadirumah
@spadirumah


 





Pada Yang Ada INSTAGRAM tu nak tengok feedback² customer yg berpuas hati dengan produk² ni, meh search Hashtag #spadirumahfeedback boleh view sendiri...

Tak ada Instagram, don worry meh klik sini.. SPADIRUMAH FEEDBACK


ATAU LEBIH SENANG WHATSAPP JE, senang boleh fast respond
011-33020582 (mush)

BYE... MUAH CIKED














9 comments:

  1. Assalamualaikum kak! terliur hemak berpantang tengok! da ler rini burn flight ticket pergi Sabah +_____________________+"

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, kihkihkihkih, xpe² jgn nak terkeliur sangat, overhaul badan tu lebih penting, kembali slim mlim balik...

      Delete
  2. sabah mmg seafood murah, :) rindu pulak nak balik kampung laman tgk entry nieh..hehe.Tq for the recipe dear.salam kenal dr YM . :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai YM, memang asal sabah ke, waoo syoknye, terkenang seafood kat sana, hahaha, thanx sudi singgah ye..

      Delete
  3. Sedapnya, mcm nk kena try ni...

    Dapatkan suplemen kesihatan utk sekeluarga di sini http://duamasa.blogspot.com
    Tq... salam kenal..

    ReplyDelete
  4. best nye tengok udang n ikan segar2..bukan senang nak dapat tu..
    masakan pon sangat menyelerakan!
    Mohon share ye resepi ni ye admin..

    Jemput ke blog saya :
    http://norzuryati.blogspot.com

    ~perkongsian tentang kisah hidup, rumahtangga, anak2 yg comel, tips kesihatan, tips kecantikan dan lain2 :)

    ReplyDelete
  5. Mari la datang lg ke Sabah...boleh mkn seafood puas2..

    ReplyDelete
  6. Sedap...tp ada bhn x cukup bedal je..hehe
    www.momstoreretail.blogspot.com

    ReplyDelete

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati