15 August 2012

HUKUM KARMA

Hukum karma ini agak senang untuk difahami - apa yang kita semai, itulah yang kita tuai. Kalau kita menyemai padi, maka padilah yang akan kita tuai. Jika kita menanam budi, maka kebaikanlah yang kita terima. Konsep hukum karma ini jika kita perhatikan kelihatan memiliki persamaan dengan konsep dosa dan pahala.

Karma adalah perkataan Sanskrit sama seperti asal-usul perkataan dosa dan pahala yang dipercayai oleh kaum hindu. Tapi dalam Islam, dosa dan pahala hanya akan dihitung sesudah kita wafat. Manakala bagi mereka, hukum karma ini berlaku dimuka bumi ini ketika kita masih hidup.


Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sekali. Apalah sangat pangkat dunia? Hari ini mungkin kita berkuasa, esok lusa? Siapa tahu, kan?

Kalau hari ini kita buat orang menangis, esok lusa apa agaknya bakal terjadi pada airmata kita? Kalau hari ini kita menutup periuk nasi orang, esok lusa apa agaknya bakal terjadi pada rezeki kita? Kalau hari ini kita menindas orang, esok lusa apa agaknya bakal terjadi pada hak kita?


Agak-agak apa akan terjadi? Mungkin terkubur? Mungkin tersungkur? Siapa tahu, kan?


Buat baik dibalas baik, buat jahat dibalas jahat. Itulah yang selalu kita dengar. Malah, Islam sendiri ajar penganut dia benda yang sama. Buat baik, dapat pahala. Buat jahat, dapat dosa.

Namun bagi penganut hindu, karma ni ada dua jenis. Satu karma cepat, satu karma lambat. Manusia suka buat kejahatan sebab dapat karma lambatlah. Kalau dapat karma cepat macam dekat bawah ni, confirm semua tak nak buat jahat. Hehehe ;3







Oh ye..hukum karma ni banyak makna / peribahasa / quote yg boleh kita kaitkan...seperti


WHAT GOES AROUND COMES BACK AROUND
http://1.bp.blogspot.com/-TimG0V4ycUE/T5gRuTmo0LI/AAAAAAAAAIE/g2NVr3sNSB4/s1600/what-goes-around-comes-back-around.jpg
Karma Pendant: What Goes Around Comes Around

atau

SEPANDAI² TUPAI MELOMPAT AKHIRNYA JATUH KE TANAH JUGA

atau yg ni pon boley lah...

WHAT U GIVE U GET BACK


p/s : cite pasal hukum karma ni teringat kat lagu ni..... buat baik berpada² kata orang tua, buat jahat jangan sekali engkau takkan rugi, Mulia dibalas syurga, Dosa 'kan sengsara....Ini hukum karma, nyanyian Wings...meh layan





0 org telah balas ngOmel:

Post a Comment

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati