07 July 2014

TIPS IBU MENYUSU YANG BEKERJA

Entri ni lama aku perap dalam draft, taip² simpan, taip² simpan, hehehehe, biasalah ikut mood, lagipon time rehat je dapat access kan, soooooo...... ~paham² sudah~~



Bismillahirrahmanirrahim....Nak kongsi..maluuu, tapi mau, alaaaa bukan terer na engkau pon, kecoh je lebih...kahkah, tak kisah la apa korang nak cakap..

Aku ibu bekerja yang menyusu, ko hado... gituuuuuuu.. masa affan dua bulan, time tu dah habis pantang la kan, selalu orang tanya, dah buat stok susu belum, jawapan aku belum, sebab tak sempat, affan kejenya ngempeng je, dah camne masanya nak pam kan, rupa² nya lepas je nyusu kena pam, makna kata kosongkan betul² nenen tu baru susu pnye production meningkat lagi dan lagi... ohhh gitu, aku angguk, lepas tu baru start ngepam, dekat nak 3 bulan, dah habis cuti kan...nak naik keje dah ni....bukak peti..alahaiiiiii banyak ini je stok untuk kamu affan...CUAK jangan cakap la, ye lah orang lain 1 fridge stoknya, aku takat 1 bahagian dalam fridge je... tu pon siap selit roti paratha frozen disitu..



takpe sikit banyak bukan ukuran, yang penting kau ada keinginan... konon cakap dengan diri sendiri untuk up semangat, ehhehehe, 1st day keje, maknanya st time berenggang whole day dengan affan, dannnnn sessi mengepam pagi adalah sangat suksesssss....


Hasil pon lumayan.... sesi mengepam lama gak dlm 20minit macam tu lah.. 7oz.. thumbs up jijie.. masa tengah mengepam tu sambil bayang² muka affan tengah tersengih² nak nyusu, pastu dok set dalam kepala otak ni susu banyak, susu cukup, susu banyak susu cukup, tu je lah, sambil berzikir, alhamdulillah...tak mengecewakan..

Tapi production ni of coz ada naik turunnya, mana ada yg sama & statik je kan, emosi kita pon berubah², jadinya sesi tengahari & petang agak menurun sket, tapi TAKPE, ko jangan khuatir, itu semua rezeki ketentuan Allah swt, banyak sket bukan ukuran, macam yg aku cakap sebelum ni, yang penting KESUNGGUHAN kan....


& ini lah hasil selama hari pertama mengepam... dalam 16oz... affan menyusu satu hari aku hantar pengasuh 3 @ 4 botol = 5oz * 3 @ 4 = 15oz @ 20oz.... so memang mak ngasuh dia akan habiskan susu tu untuk sehari, kalau ada lebih dia simpan utk esok, so kalau 1 hari habis 4 botol maknanya aku short dalam 4oz sehari nak bekalkan ke mak ngasuh dia...

Memang ada sedikit kerisauan disitu, tapiiiii kan dh bgtau MINDSET..hehhe so ko set je kat otak ko susu cukup, susu cukup, insyaAllah, akan cukup...

ada satu masa production sangat bagus, 8oz dalam satu sessi...wow lumayan...haha dia punya feel mengepam tu mcm apa je tau, bila banyak rasa mcm hebatnyeeee....heheheh maksud aku hebatnye kuasa Allah swt kan, tiada sapa dapat menyangkal...

Kalau mak² yg bekerja ni, mesti familliar dengan beg susu @ beg pam.. pergi kerja dua tiga beg diheretnya..handbag lah, beg susu lah, kang 1 lagi beg bekal lah, mcm² kan...



tiap hari ni lah kelengkapan aku bawak gi keje, handbag 1, beg susu 1, beg susu ni aku pinjam adik aku punya je, Brand Autumz, ice pack tu aku beli je sendiri, harga dah tak ingat, biasa nya lepas mengepam aku mmg biar je susu tu dalam cooler bag ni, aku tak masukkan dalam peti ais pejabat ni sebab malas, hehehhe, dah ada ice pack tu dah cukup sejuk dah, lagipon ofis kan ber aircond jugak, so dia xde masalah pon, sampai je rumah aku tros masuk dalam fridge...


ok, ramai gak yang tanya aku, apa petua nak banyakkan susu, just to be honest, aku memang takde petua khusus, aku pon takde makan apa² supplement nak tambah susu ke, pekatkan susu ke, takdonyo, mula² lepas pantang dulu ada la aku makan ubat tambah susu, tu pon ambik adik aku punya, tapi bagi aku ko makan apa pon, tapi ko takde demand (kekerapan baby menghisap & mengepam susu) rasanya takkan menjadi jugak, T______T ~~ bergantung pada keadaan badan masing²


So, apa yang aku buat, aku pastikan aku akan minum air masak dengan banyak, kalau ikut berat badan aku yang mengembang ni, aku kena minum lbih dari 3 liter air sehari... untuk pastikan badan aku cukup air untuk aku & cukup air untuk hasilkan susu, Selain tu aku suka makan nasik, hari² akan makan nasik, alhamdulillah susu memang mencukupi.

atas meja aku dah macam pesta botol, penuh ngan macam² botol dah..


Alhamdulillah, sekarang affan dah 1 tahun 5 bulan, masih menyusu, masih mengempeng, ku panggil budak dedek... asal aku balik kerja je, tergedik² dah terkam, hehehehe



Moga mama dapat susukan affan sehingga dua tahun atau lebih.. moga² Allah murahkan rezeki mama & affan... aminnnnnnn





ni tips dari pa&ma... bacalah.... 




.
.
.
.
.

Entri lain ~~












6 comments:

  1. wah bestnya..anak pertama mira dulu dapat susukan 10bulan je.pas2 give up sbb dah tumbuh hmpir 8btng gigi. hope 2nd baby dpt full BF.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kuikuikui, ko lah yang kusebut itu mira, susu paling meriah tapi semangat tiada... selalu sangat fikir negative kan...

      Delete
  2. Assalamualaikum kak. alhamdullilah. mind set ye. sheila pergi ofis bawa satu beg je. hahaha pakai beg anak. pam segala semua ado. gigih ler ngepam kat ofis.. tak sabar nak balik gomol anak.. risau gak stok ebm tak cukup tapi in shaa Allah, yakin Allah membantu kita.. doakan sheila juga ye ~~~

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam, hai sheila, insyaAllah set mind kita btol², konfem boleh punya...

      Delete
  3. alhamdulillah..sukaa kan klo kita berjaya bf ank kite..lagi sukaa klo kite pam skali susu banyak kluar memancut mancut..feel die alahaii..syahduu siot.. rinduunya zaman ituu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. huhuhuhu..ko menag dah stop ye ayang...tapi memang best, yg x syok klu sesekali dia menggigit... kan

      Delete

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati