04 December 2012

Belajar selagi terdaya : make up cOurse

Bak kata pepatah Arab, "Tuntutlah ilmu dari dalam buaian hingga ke liang lahad".

tak kira lah ilmu apa, asalkan ko ada keinginan untuk belajar & perbaiki lagi diri & skill yg tak bape tajam tu...aku suka belajar benda baru, macam² aku suka cuba..sikap suka mencuba ni mmg ada dlm diri aku sejak dari kecik lagi, walau tak semua nya berjaya, tapi asalkan ko ada keinginan, berjaya atau tidak belakang kira...**eh dh mcm stail bapak aku plk**

ilmu yang paling aku suka belajar dan tak pernah jemu selain seni masakan ialah seni solekan (make up)...rasanya sepanjang hidup aku, ni lah dua kali aku gi kelas make-up secara official nya..belajar dari kakandam yg berpengalaman...

yg sebenarnya walau aku suka belajar make up tapi bukanlah keje aku asal nk keluar je mesti make up, takde maknanya, lagi² time sekarang ni pegi kerja kadang² bedak pon tak pakai apatah lagi lipstick yg mmg tak pernah masuk list, hehehehe gila comot...time rajin sket baru lah touch up, paling koman pakai eye liner & lip balm je..dan aku make up utk aku je, bukan lah nak make it proffesional smpi nak make up penganten kan..(kecuali kawan² mintak tolong je)

Biasanya aku jadik rajin nk make up kalau aku g majlis apa², kenduri kawen ke, malam dinner ke, tapi bukanlah pro tahap kakandam make up penganten tu, asal nmpak semenggah muka je, dh cukup...

1st time dapat ilmu make up secara rasmi ialah belajar dengan EyraRizal (blog) / EyraRizal (FB)
Kakandam muda, cute & shanteq ini adalah make up artist yg berpengalaman, dah banyak show tv guna khidmat dia, Idola Kecil lah apa, selain make up peranten, bertunang, dinner & etc...mula² kenal eyra masa adik aku nak kawen, gugel sana sini dapat lah guna khidmat dia untuk nikah adik aku...




cantik la sangattt nye eyra ni, umo pon muda lagi, 20-an, mcm poziah latip sekali pandang... 
*kredit gambo, EyraRizal (FB)**



 ni adik i masa nikah, di make up oleh eyra, cun kan...sweet je make up dia...





sooooo, bila eyra ada offer Basic Make up Class, dia buat Promotion Bulan Ramadhan tahun 2010, time tu fees hanya RM70 kot, kalau tak silap....tros aku nakkkkkk....pe lagi murah sangat dah tu nak banding dengan ilmu yg kita dapat kan, contact member dua tiga orang, wat satu grOup, baru havoc sket class tu bila belajar ramai² kawan2 kita je kan...


Tempat : Shah Alam

masa ni disebabkan takde mOdel yg willing so dorang soh aku jadik model tadah muka utk eyra make up, kuang asam ye korang, aku jugak yg kena.... 

beza tak hasil selepas di beri sentuhan cun eyra,  
*kusam btol muka aku time sebelum make up ni kan, maklum la tgh peknen yg ketiga tapi takde rezeki tahun tu (keguguran)*



Bila dah setel penerangan satu², belajar kenal berus, kenal foundation, eye shadow & segala basic² make up, kami semua kena la make up muka sendiri pulak, of coz la kena ada praktikal kan, kalau tak camno nak tau skill masing²....



nah hambik hasil sentuhan tgn sendiri yg kurang macho ni, 1st time make up secara proper di bawah seliaan cikgu, komen eyra ialah, eye shadow nampak setepek, heheheheh, maafkan saya budak hingusan ini...

 ni kak ipar aku, tak banyak kena komen, so far ok, berani guna eye shadow garang²....


 pastu member² yg lain mcm² la komen nya, baru lah dinamakan proses pembelajaran...


 nahhh...muka hasil kami berlima.....






2 tahun kemudian...hahaha
***********


disebabkan tamak untuk menuntut ilmu yg mmg tak kan habis, so sekali lagi aku pi belajo ngan kakandam lain plk...kali ni aku belajo ngan kak AliaChinta...akak ni aku kenal masa geng² Hot Mummy dulu, di FB....akak ni pon lebih besar pengalamannya..kelas ni pada 10 Jun 2012 yg lepas...**mcm biasa la entri stok yg peram² kan...**

kali ni fees dia RM100 seorang, pon murah sangat dah tu utk basic class...




Tempat : KGPA, Bukit Kiara
 


aku mesti r buat muka serius, konon kusyuk dengar penerangan, hehehhehe
lain cikgu lain cara, lain tips² nya...so kan dah ada pelbagai ilmu yang kita dapat kat sini.. kannnn


kelas ni pagi sampai petang, so bila tengahri tu break jap, pi makan, dengan masing² muka pucat mcm hantu, turun pi makan, mana taknye, masing² dah tepek base kat muka, turun pi cafe, malu tak malu la semua pandang, tapi sebab semua nya muka camtu nk malu pebenda plk kan, konfiden je lah makan....budget diva..haha

cantik tak..cantik tak tepung gOmak ni.... :p



kalau ikutkan cikgu suruh make up muka kawan², so boleh tgk hasil tangan sendiri mcm mna, tapi disebabkan kami se geng berlima, so sorang takde geng, jadik nya, muka aku dapat sentuhan tiga orang, base member aku dua org pakaikan, pastu eye liner aku pakai sendiri, maskara ke apa dh banyak tangan dah, hehehehe



dan hasilnyeeeeeee.....








amcam, dah boleh jadik make up retisss tak kitorg, hahahha, perasan sunggoh, takat muka sendiri lepas la kan....




macam biasa of coz ada sijil kan....









ni photographer yg bertauliah pada hari itu, NashLadiesPhotog, pon kenal sebab sama² grOup HOTMUMMY dlu...grup yg hottt sangattt, hahahhah pict yg nash ambik semua superb & maleves....








Bila baru² ni belek Majalah Mingguan Wanita Bil : 1515 (Keluaran 30 Nov - 6 Disember), ada kuar cite pasal kak Alia, kisah suka duka perjalanan kak Alia start dari perpisahan sehingga lah berjaya ke hari ini....



pict yg bawah tu buat mcm ku kenal kan, terselit pulak gambar² kami masa belajar make up hari tu, sib baik muka i sipi² je, terlindung lah rambut i yg bogel itu, hehehheehe



 cantik lah sangat nye make up sentuhan alia ni...admirer btol...






selain make up, kak alia pon buat manik design utk baju nikah ke, wedding ke, baju raya korg ke, apa saja waima kat kasut pon kak alia leh manikkan...

 



bukan itu sahaja, henna pon boleyyy...memang berbakat sangat kak alia kan....







kalau berminat ley la contact FB :







5 comments:

  1. eyhh..tetibe terinterprem la pulokk...

    hihihihi...:D

    yang manakah saya??cer tekaa??

    ReplyDelete
    Replies
    1. wehh..gambar bukan semua kat ko ke, hehehhe ko pn peram kan...

      Delete
  2. seronoknya kan...leh wat side income..akak pun minat andam2 ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. akak klu serius mmg ley wat side incOme kn, silap² main incOme, heheheh tapi kekangan masa kan, kita pon keje, anak² pon kecip² lagi, kang omak ehhh sibuk dok mengandam, bapak eh ngamuk kang, :p

      Delete

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati