19 December 2012

Ibu Berkerjaya VS Suri Rumah Tangga Sepenuh Masa

FanPage ni salah satu yg aku Like dalam facebook...banyak sangat info² berkaitan masalah wanita, bukan sahaja pasal kehamilan, tapi masalah rumahtangga, masalah anak, masalah kesihatan, semuanya dibincangkan dalam Page ni. Kadang² prOblem yg tak sepatutnya dibincangkan pon keluar dalam page ni, hehehe, layankan aje...

Salah satu topik yg wat aku nk share kat sini pasal ;


" Ibu Berkerjaya VS Suri Rumah Tangga Sepenuh Masa "


 Korang baca dulu pendapat mommies kat sini, nanti aku ulas pendapat aku pulak, hehehehhe....















haaaa....amcam...banyak lagi komen & pendapat tapi x mampu nk copy di sini dah, heheheheh....

ok kalau tanya aku, aku rasa benda ni bergantung pada situasi...bagi aku dua² stress, wanita berkerjaya boleh jadik stress bila kerja di opis nya buat dia unhappy, maknanya dengan kerja yg banyak, bos nak itu ini, pastu kena pulak kerja balik lewat, sampai rumah nak kena urus rumah, urus anak, dannnnnn dapat pulak tambahan suami yang tak reti nak membantu menguruskan rumahtangga..haaaa kalau camni mmg stress tahap gaban.

aku bagi situasi wanita berkerjaya & juga ibu ye...CONTOH A

 SITUASI 1
-Bangun pagi2 nak siapkan breakfast utk suami & anak2 bawak bekal sekolah
-Lepas tu nak siapkan anak sekolah pulak, setel semua kita pulak nak kena siap pgi kerja
-keluar rumah hantar anak pi taska, pi sekolah
-tros drive pegi kerja
-kat opis kerja melambak, bos nk urgent ~~ dah stresssss
-habis kerja, kuar pejabat ambik anak, balik rumah, kadang tak dan mandi nk kena siapkan anak2 mandi, masak & time makan malam pulak
-anak2 & suami dah habis makan, nak kena kemas lagi
-tolong anak buat homework, sambil tu masukkan baju dalam washing machine
-tidokan anak2, bila semua dah senyap baru dapat wat keje2 lain, gosok baju sekolah anak, gosok baju kerja suami & baju kita sekali, pastu sidai kain, then lipat kain pulak.
-dah setel semua baru dapat tido


ini pula situasi sebaliknya...

SITUASI 2
-Bangun pagi2 xyah siapkan breakfast utk suami & anak2, bagi duit je dorang makan kat sekolah
-Lepas tu nak siapkan anak sekolah pulak, setel semua kita pulak nak kena siap pgi kerja
-keluar rumah naik keta sekali with husband pi hantar anak pi taska, pi sekolah kemudian, husband hantar pegi kerja
-kat opis kerja relaks, bos sporting, keje tak banyak songeh, time lunch kuar ngan bff, chit chat, buat keptupat, balik pon on time
-kuar pejabat husband ambik, kemudian ambik anak, balik rumah, 
-suami ringan tulang, siapkan anak2 mandi, kita masak & time makan malam pulak
-anak2 & suami dah habis makan, suami tolong kemas dapor
-kita tolong anak buat homework, sambil tu masukkan baju dalam washing machine
-suami tidokan anak2, kita gosok baju sekolah anak, gosok baju kerja suami & baju kita sekali, suami tolong sidai kain, kita pulak melipat kain.
-dah setel semua, husband & wife pon tido...



haaaaaa so ada dua situasi aku bagi contoh kat sini, so tak semua wanita bekerjaya tu stress kan...

kalau korang tanya aku, situasi aku lebih kepada nombor dua....bezanyaaaaaa lagi bernasib baik sebenarnya...memang bersyukur azim banyak membantu. lagi2 dalam keadaan memboyot & membadak ni, nak wat mende semua tak larat...masak pon yg senang2 je, agak malas, beli je..kalau nak tggu aku masak best2 tunggu hujung minggu, tu pon ikut mood....ha mcm tu lah kira2 nya, alhamdulillahhhh


ok2 ada lagi situasi untuk surirumah tangga sepenuh masa...CONTOH B

kalau cerita pasal suri rumah tangga pulak, aku pon sokong jugak yg mana kata stress tu, jangan lah salahkan dorang sebab memang kalau diikutkan seronok duduk rumah jaga anak ni sebenarnya, tak yah pikir nak kena pergi kerja, ngadap bos cerewet itu ini, duduk rumah je pon kan, kemas rumah, masak, bagi anak makan, anak tido kita tdo lah kalau penat, tapi mana boleh tdo kan, anak tdo lah time utk kita buat itu ini...

tapiiii kena anak2 lasak camne...haaaa ni situasinya..


-Bangun pagi2 nak siapkan breakfast utk suami & anak2 bawak bekal sekolah
-Lepas tu nak siapkan anak sekolah pulak
-keluar rumah hantar anak pi taska, pi sekolah
-balik rumah masuk opis kat rumah pulak, basuh baju sidai baju
-kalau ada anak yg kecil perlu di beri perhatian juga
-baru nak stat masuk dapor, anak kecik dah merengek, nak itu ini, habis camno nak siap keje camni kan, masak tetap kena masak nanti anak2 balik sekolah nak makan, nak tak nak dukung la si kecik sambil masak **aku pernah rasa**
-siap masak nak kena keluar ambik anak balik sekolah, kalau yg bas hantar tu senang la jugak, yg semua kita uruskan ni, mampuihhh....
-sampi rumah layan anak2 makan, siapkan dorang pi sekolah petang pulak
-haaa yg makan tdi kena kemas jugak kan.
-sambung plk wat keje2 yang tak siap, baru nak rehat si kecik dah bangun, haaaa layan kan pulak 
-time malam, sediakan makan malam, kemas dapor, pastu tolong anak buat homework
-dah setel semua, tidokan anak2, bila semua dah senyap baru dapat wat keje2 lain, gosok baju sekolah anak, gosok baju kerja suami then lipat kain pulak.
-dah setel semua baru dapat tido....fuhhhhh
-TAMBAHAN kalau yg SRTangga ni, time demam tetap kena wat keje gak, kang tak bukak opis sehari rumah haru biru kan...

 dah macam superwomen dah ni....


yang aku setuju, bila pendapat di atas berkenaan wanita bekerja ni, kalau stress boleh kuar time lunch, huha huha gi minum ngan kawan2, gi window shopping, so benda2 camni ley hilangkan stress, ye sebab aku pon camtu tapiiiiii kalau kita yg sepenuhnya suri rumah camne, sakit ke demam ke mana dapat mc, nak kuar, sapa nak tolong jaga anak, cara apa yg dapat kurangkan stress aku takley nak cakap sebab benda tu tak kna kat aku, korang2 yg alami korang bgtau lah apa cara korang....

senang cakap hidup kita, family kita pandai lah kita uruskan, walaupon suami kita ketua keluarga tapi sebenarnya kita sebagai ibu ni lah yg menguruskan semua keperluan kn, so stay healthy, be fit, eat right, anak² memerlukan kita, jadi jaga diri dengan sebaiknya...

p/s : contoh SRTangga sepenuhnya yg aku kenal & kagum secara jujurnya ceeramoon, sebabbb walau dia SRT sepenuhnya, tapi pandai bahagi masa, dengan keluarga, anak², kerjaya sebagai blogger sepenuh masa, pandai bahagi masa dengan BFF (ha ni contoh utk hilang stress seharian bekerja di rumah)...


















2 comments:

  1. betul2 ..dua2 stress..suri rumah itu pon satu kerjaya ..kerja sememangnya kerjaya..hehehe

    ReplyDelete
  2. Kalau kerja tapi tempat kerja ok, boss pun baik, rasanya stress tu kurang. Kat tempat kerja kita tak fikir pasal rumah atau anak.

    Tapi kalau duduk kat rumah, semua benda kita kena buat. Bila tak pandai nak urus masa memang stress.

    Termasuklah saya hehe. Belum lagi dapat menyesuaikan diri sebagai work at home mom.

    ReplyDelete

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati