10 October 2010

tutOrial buat watermark nampak lebeyh ekslusif

ramai antara blOggers yg apply watermark pada gmbar memasing untuk menunjukkan Hak Cipta Terpelihara pada gmbar milik masing² kan...tapi bagi aku untuk buat watermark korg nmpak lebeyh ekslusif aku suka klu watermark itu transparent....x kisahlah dia bergmbar atau hanya sebaris ayat URL blog memasing....

yg biasa aku guna dengan photoshop (saya budak baru belajar lagi nih)....

di sini aku andaikan korg dh ada pict watermark korg sendiri....owhhh utk watermark pict tersebut mestilah berformat .PNG (juga transparent masa korg nk create tu...)

ok masing² dh ada kan.....




mesti korg dh perasan kan yg baru² ni gmbar aku semua ada watermark ini.....
sebab aku budget dh glemer hahahha....(poyo jerr) xde la sebenarnya lama dah aku nk buat watermark camni, biar simple pon tapi sbnarnya aku baru je paham teknik untuk buat dia jadik transparent......


daripada camni .......





kepada watermark transparent begini......

bagi aku nmpak lebeyh ekslusif ye x...??? klu korg x suker xpe xyah ikut.....huhuhuh...simple je cara dia tapi aku baru je tau.....sian kat aku....




camni caranya......


yg penting kena ada adobe photoshop sebab aku tau cara guna ni je...klu photoscape ke hape aku x explorer lagi k....

bukak pict yg korg nk buh watermark tuh...

bukak sekali pict watermark korg yg berformat .PNG itu......

kemudian copy sahaja pict watermark korg & paste kat pict yg korg nk buh watermark itu...



biasa yg aku guna singkat² je....

" CTRL A + CTRL C + CTRL V " -( select All, Copy & paste - simple kan....)


tapi bila dh paste tu watermark tu kn kecik, korg tekan " CTRL T " utk besar kan dia ikut mana korg suker....& ENTER




ok...part nk bagi dia transparent tu ialah di Opacity belah kiri tu...korg kurangkan sampai la watermark tu transparent sket.....





kemudian save je cam biasa....dh siap....comel x?? yg i maksud kan anak i si aleisya tu...heee (perasan sorg)

selingan - (thanx auntie nadia utk rOmpers yg aleisya pki itu)







ok x....klu suka ikut la ye...x suker pn xpe, saje nk bgtau korg, asalkan aku sukerrrr sangatttt...





0 org telah balas ngOmel:

Post a Comment

thanx sudi nak ngOmel blk kt cni..ngOmel la panjang2 takpe saya suker...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
© Mush mengOmel | Template Designed By Blog Bingkisan Hati